Home » Shen Yun » Shen Yun Zuo Pin » Shen Yun Zuo Pin reviews » Shen Yun Compositions » Symphony Orchestra pieces » 2014 season » “De Standvastige Lotus” en haar Reis Door de Sneeuwstorm, Ontluikend tot de Mooiste Bloem

“De Standvastige Lotus” en haar Reis Door de Sneeuwstorm, Ontluikend tot de Mooiste Bloem

De Standvastige Lotus

29.99
16.67

In de Oosterse cultuur is de lotusbloem een symbool van zuiverheid en verheven spiritualiteit, die boven alle moeilijkheden en modder uitstijgt om sierlijk en prachtig te bloeien. Dit krachtige symbolische beeld legt het fundament voor de compositie “De Standvastige Lotus” – een diepgaand verhaal verteld door muziek, gecomponeerd door Gao Yuan en onder leiding van dirigent Milen Nachev. Het werk thematiseert de uitdagingen en het lijden waarmee beoefenaars van Falun Dafa in China worden geconfronteerd, verweven met een persoonlijk verhaal en een universele boodschap over geloof en verlossing.

Het Begin: Nostalgische Herinneringen Door Melodieën Die de Essentie van Familie Weerspiegelen

Het stuk opent met de zachte tonen van de erhu, die de luisteraar meeneemt naar een vredige muzikale sfeer, verrijkt met de harmonieën van de viool en cello. De melodie, gespeeld op dit traditionele Chinese instrument, roept een gevoel van eenvoud en ontroerend, vergelijkbaar met een warme, bekende adem van het gezin. Het wekt de diepste herinneringen aan een plek waar ouders in onvoorwaardelijke liefde wachten.

Tot aan ((0:53)), volgt de hobo de voorgaande melodie naadloos op en verdiept zo het intieme, vertrouwde tafereel. Dit is het eenvoudige genoegen van het samenzijn van moeder en kind, het delen van de goede dingen in het leven. Op dit moment brengt de moeder humane lessen en belangrijke leerstellingen over Waarheid, Mededogen en Verdraagzaamheid over. Vanuit een ander perspectief laat het kind aan de moeder zijn onschuld en zuiverheid zien, en belooft een hoopvolle toekomst waarin het kind zich ontwikkelt tot een goed mens die deze principes als leidraad voor zijn leven zal gebruiken.

Bij ((1:10)), creëert de samensmelting van erhu en fluit een harmonieuze wisselwerking, die een diep verbonden relatie tussen moeder en kind uitbeeldt.

Reflectie van de geest van generaties door muziekinstrumenten

Hier zien we hoe de karaktertrekken van de personages tot leven komen door de timbres van de muziekinstrumenten. De erhu, met zijn zachte, eenvoudige tonen, weergalmt het vertrouwde gevoel van het thuisland, vergelijkbaar met de warme omhelzing van een moeder. De klanken zijn diep en genuanceerd, en schetsen het beeld van een volwassen vrouw die haar kennis en ervaringen deelt door elk slaapliedje en elk lied. Deze melodieën zijn meer dan slechts muzikale noten; ze zijn doordrenkt met levenslessen die de ziel van het kind voeden en vormen.

In tegenstelling hiermee brengen de fluiten een gevoel van behendigheid en levendigheid, weerspiegelend de zuivere en onschuldige ziel van het kind.

Laten we even nadenken over hoe de fluit doorgaat met en de eerdere melodie van de erhu ontwikkelt, een weerspiegeling van het cyclische karakter van leren en volwassen worden binnen familierelaties. Dit doet me denken aan het gezegde: “Kinderen zijn de spiegel van hun ouders”. Dit segment benadrukt het belang van ouders bij het vormen van de levensstijl en het voorbeeld geven aan hun kinderen. Bovendien, de ziel van een kind is als een blanco pagina, waarop de eerste lijnen en basislessen afhangen van de ouders.

En hier, bij ((1:10)), beschrijft de combinatie van erhu en fluit op boeiende wijze dit proces. De wijze waarop de fluit de melodie ontwikkelt als reactie op de erhu illustreert het leerproces, de absorptie en ontwikkeling van het kind onder de leiding van de moeder.

Wanneer het stuk vordert naar ((1:25)), versnelt het tempo subtiel, wat leidt tot een climax bij de herhaalde akkoorden van de pipa. Deze aanwezigheid voegt een opgewekte, levendige sfeer toe, zoals het geluk dat gedeeld wordt tussen moeder en kind. Onmiddellijk daarna volgt de hobo en begeleidt de hoofdmelodie van de pipa, die een tijd van grote vreugde herleeft toen beiden hun geloof in het beoefenen van Falun Dafa deelden en de diepgaande veranderingen in hun relatie en persoonlijk leven als gevolg van deze praktijk weerspiegelden.

De Dramatische Ommekeer van de Muziek: Het Signaal van de Storm

Het lijkt erop dat deze momenten van geluk eeuwig zouden voortduren, terwijl moeder en dochter samen genieten van elkaars gezelschap. Vanaf het begin tot ((1:43)) weeft de compositie een verhaal van alledaagse eenvoud en een beloftevolle toekomst voor deze oprechte en goede zielen. Het orkest speelt harmonieus samen, stuurt energie door alle lagen van het geluid met een inspirerend tempo, wat de geest van de luisteraars verheft. De drums echoën als een roep naar huis en worden versterkt door het majestueuze koper, waardoor de luisteraar overtuigd raakt dat het orkest ons naar een emotionele climax zal leiden, om vervolgens zacht over te gaan naar een schitterend slot.

Het verhaal neemt onverwachts een dramatische wending op ((1:43)). Op dat moment wordt de muzikale setting compleet veranderd door de krachtige inzet van de koperblazers, die een dissonante sfeer creëren, alsof er een muur wordt opgetrokken die de voortgang van de hoofdpersoon blokkeert. De cimbaalcrash dient als een alarmbel, scheurt het serene beeld aan flarden en zaait onrust voor de naderende storm.

Naarmate de cello’s het overnemen, wordt hun snelle spel en de nadrukkelijke cadans ondersteund door violen en koper. De manier waarop het orkest onder de octaaf speelt, portretteert diep de hartverscheurende scène waarin de politie van de Chinese Communistische Partij de moeder en het kind op brute wijze scheidt. Tijdens de derde aanval van de cello op ((1:52)), interpreteert de viool de fysieke en emotionele pijn van de slachtoffers van vervolging vanwege hun geloof, en de pijn van geliefden die gedwongen zijn om deze verschrikkelijke scène te aanschouwen. Ondertussen voegen de hobo’s een extra laag diepte toe aan deze tragedie, waardoor de emotionele impact op de luisteraar verder wordt versterkt.

Zelfs zonder deze scène direct te zien, kunnen luisteraars zich voorstellen en vragen stellen over de aard van deze wreedheid. Waarom behandelen mensen elkaar op deze manier, en hoe kan iemand zoveel pijn verdragen? Het zet ons aan het denken over de situatie van de vervolgde slachtoffers en hoe zij erin geslaagd zijn deze te overwinnen.

De Pijn van Scheiding

((2:22)) Vervolgens trekt het strijkersensemble zich terug, waardoor de hobo alleen overblijft. Aan het begin klonk het alsof het de lach van een kind was, maar nu, na een grote levensgebeurtenis, is het veranderd in het snikken van eenzaamheid en verdriet. De subtiele melodie weerspiegelt het onderdrukte verdriet van de jonge vrouw. Deze wrede vervolging heeft haar gerespecteerde moeder van haar weggerukt, waardoor zij, die altijd geliefd en beschermd was, nu alleen de wijde wereld moet trotseren, net als de solistische hobo die speelt in de overweldigende stilte die de rest van het orkest omhult.

Rond ((2:41)) maakt de onheilspellende melodie van het strijkorkest opnieuw haar opwachting en vervaagt geleidelijk naar een winters tafereel rond ((2:53)). De interactie tussen de violen en het fluitenensemble roept koude windvlagen op, resoneren met de diepe tonen van de cello die elke rilling van verdriet uitbeelden.

Naarmate we vorderen naar ((3:22)), houden de cello’s vol met deze frigide melodie, en de amplitude groeit. Deze opbouw leidt het orkest naar een climaxpunt, dat de piek van de dochter’s emotionele winter vertegenwoordigt. Deze piek, gemarkeerd door ((3:33)), wordt onderstreept door de resonerende slagen van de timpani, waarbij elke slag een cruciaal, bepalend moment in haar reis van veerkracht aanduidt.

De melodie van wederopstanding: De lotusbloem breekt door het ijs en stijgt krachtig op

Een cruciaal moment vindt plaats op ((3:36)), waar de cimbaalslag een diepgaande verschuiving in het verhaal aangeeft. Dit geluid is als een krachtige doorbraak van een dikke laag ijs, die het einde van een strenge sneeuwstorm symboliseert.

En dan, bij ((3:37)), worden we begroet door de melodie van wederopstanding. Deze passage vat perfect de geest van de lotusbloem samen – het centrale symbool van het werk. In de natuur doorstaat de lotusbloem de meest barre weersomstandigheden, regen, wind, en sneeuwstormen om pristijn en zuiver te blijven, elke spoor van vuil afspoelend om nog schitterender te stralen. Net zoals de lotus zijn schoonheid en zuiverheid behoudt door tegenspoed, zo behoudt ook het jonge meisje in ons verhaal haar geloof en integriteit.

De muziek op dit moment communiceert een krachtig gevoel van heropleving en veerkracht. Het vertelt ons dat ze ondanks beproevingen niet alleen vasthoudt aan haar overtuigingen in Waarachtigheid, Mededogen en Verdraagzaamheid, maar ook sterker uit de strijd is gekomen.

Goddelijke Interventie en Hartverwarmende Hereniging

Op ((3:55)), bloeit de muziek uit in een helende en heldere melodie. Deze overgang is kenmerkend voor de muzikale ethos van Shen Yun, waar zelfs in de diepten van verdriet een sprankje hoop is, en uiteindelijk streeft de muziek ernaar schoonheid en herstel over te brengen.

Terugkerend naar het verhaal binnen de muziek, terwijl het meisje haar standvastigheid toont, verschijnen de meelevende Boeddha’s in een goddelijke, glorieuze melodie op ((4:02)). In dit diep ontroerende moment wordt het meisje getoond hoe haar moeder aankomt in een vredigere en mooiere wereld, een plaats waar zij werkelijk thuishoort.

De openingsmelodie keert terug op ((4:22)), met de erhu en pipa die de aanwezigheid van de moeder symboliseren. De melodieën van de pipa en erhu, die melodisch weerklinken, geven het gevoel getuige te zijn van een dialoog tussen moeder en dochter. Deze muzikale verbinding stelt de dochter – en daardoor ook de luisteraar – in staat om opnieuw de gelukkige momenten te beleven die zij met haar moeder heeft gedeeld.

Na dat hartverwarmende moment vond de dochter troost en een gevoel van lichtheid, alsof de littekens op haar hart heelden, weerspiegeld door de kalmerende muziek op ((4:47)).

Naar het Hoogtepunt: Een Verenigde Orkestrale Stuwkracht

Naarmate we dichter bij ((5:02)) komen, markeert de compositie een climax zowel in muzikale zin als in de verhaallijn. Op dit punt ondergaat de melodie een krachtige ontwikkeling, aangevoerd door een ensemble van koperblazers en een resonant houtblazerssectie.

De muzikale structuur wordt verrijkt door de voortdurende harmonieën van het strijkorkest, die een solide basis leggen voor de climax. Deze herhalende ritmische patronen zorgen niet alleen voor structurele stabiliteit, maar zijn tevens een weerspiegeling van de onbuigzame, standvastige aard van het meisje temidden van haar beproevingen. De constante galm van de gongen benadrukt het belang van ieder moment, terwijl de basdrums als een krachtige drijfveer fungeren die het verhaal voorwaarts stuwt en de charme van deze odyssee benadrukken.

Samen vormen deze elementen een geheel dat continu naar het climax streeft, vergelijkbaar met de glorieuze terugkeer van de moeder en het meisje dat haar reis voortzet met een sterkere geloof en vastberadenheid dan ooit tevoren. Nu is zij niet alleen de mooiste lotus, maar ook een getuigenis van veerkracht, die stormen heeft doorstaan ​​en tegenspoed heeft doorstaan ​​om meer volbracht tevoorschijn te komen, schitterend stralend.

Terwijl de symfonie ten einde loopt, laat het een onuitwisbare indruk achter van schoonheid geboren uit lijden, van licht ontdekt in de diepten van duisternis. Als luisteraar blijf ik achter met diepe bewondering en inspiratie over de lotus in elk van ons, ons aansporend om zuiver en veerkrachtig te blijven, net zoals de standvastige lotus die bloeit met gratie en schoonheid te midden van troebele wateren.

Voor degenen die de emotionele diepten en diepgaande verhalen willen verkennen die de muziek van Shen Yun biedt, is dit meesterwerk een essentiële ervaring. Je kunt het nu streamen, samen met hun andere composities, online via Shen Yun Creations (Shen Yun Zuo Pin).